W poniedziałek, 7 lipca 2025 roku, w Ognisku Wychowawczym odbył się dzień pełen naukowych
niespodzianek, kolorowych reakcji i niesamowitych zjawisk. Na początku zajęć omówione zostały zasady
bezpiecznego eksperymentowania, a każde dziecko stało się prawdziwym naukowcem i pod okiem
wychowawców samodzielnie wykonało proste i bezpieczne doświadczenia naukowe.
Pierwsze doświadczenia zaczęliśmy od prostych, efektywnych eksperymentów, które były związane z
wodą. Takie jak:
- magiczny pieprz i mydło w tym eksperymencie dzieci obserwowały uciekający pieprz – czyli zjawisko
napięcia powierzchniowego;
- pływa czy tonie w tym doświadczeniu wychowankowie wkładali do wody różne przedmioty i obserwowali,
który z nich będzie na powierzchni, a który opadnie na dno – dzięki czemu zaobserwowali gęstość i wyporność
rzeczy;
- odświeżacz pieniędzy w którym dzieci samodzielnie wyciskały cytryny, a następnie obserwowały jak ze
starych monet usuwana jest stara matowa powłoka;
- magiczny pieprz i mydło w tym eksperymencie dzieci obserwowały uciekający pieprz – czyli zjawisko
napięcia powierzchniowego;
oraz wiele innych:,, Co tonie w danej cieczy”, ,, Woda, która nie wypada”, ,,Jajko w słonej wodzie”, ,, Tęczowa
wieża”, ,, Gasnący płomień”.
Kolejnymi eksperymentami które wzbudziły najwięcej emocji były:
- znikający kubek – czyli kubek, który rozpuścił się w acetonie oraz ,, Niewidzialne pismo” – dzieci w tym
eksperymencie pisały sodą i odkrywały napisany teks za pomocą kurkumy.
W kolejnym bloku doświadczeń dzieci przekonały się, że przy odpowiednich warunkach nie każda
piłka pingpongowa wypłynie na powierzchnię wody, poznały też przyczynę takiego zjawiska.
Sprawiły też, że kolejna piłka pingpongowa zaczęła lewitować przy pomocy wytworzonego tunelu
aerodynamicznego. W następnych doświadczeniach próbowały zdmuchnąć świeczkę, gdy stały na przeszkodzie
przedmioty o różnych kształtach. Sprawdziły też czy powietrze jest elastyczne. Następnie przekonały się o tym,
jak duże znaczenie w piciu wody przez słomkę ma ciśnienie oraz próbowały napompować balon w butelkach –
podczas tego eksperymentu dzieci dowiedziały się jakie warunki muszą zostać spełnione, aby zadanie
zakończyło się z powodzeniem. Następnie podjęły się próby wytworzenia elektryczności za pomocą balonu i
własnych włosów. Na koniec mogli sprawdzić, czy istnieje substancja, która jednocześnie zachowuje się jak
ciecz oraz jak ciało stałe. Przyniosło to im mnóstwo satysfakcji oraz niedowierzenie w prawdziwość tego, czego
właśnie doświadczają.
Zajęcia, te wprowadziły dzieci w świat nauki i pobudziły ich wyobraźnię. Była to doskonała okazja do
nauki poprzez zabawę, rozwijanie ciekawości i odkrywania świata nauki.