Szóstego grudnia to wspomnienie św. Mikołaja biskupa, który żył na przełomie III i IV wieku.
W mieście Myra w dzisiejszej Turcji. Według tradycji był dobroczyńcą wspierającym ubogich.
Święty Mikołaj to ukochany święty dzieci kojarzony z wymarzonymi prezentami. Na ten dzień
dzieci z Ogniska czekają z utęsknieniem. Ale zanim on nastąpi poznawały jego postać i
historię życia. Uczyły się też piosenki pod tytułem ,,O święty Mikołaju przynosisz dobro
nam’’. I w końcu nadszedł ten dzień. Wszyscy tego dnia byli w wyśmienitych humorach,
zadowoleni i uśmiechnięci. Po powrocie z zajęć szkolnych czekał już na nas na Sali teatralnej
gość z długą siwą brodą, mitrą na głowie i w czerwonym stroju. Zanim obdarował nas
drobnymi prezentami przypomniał o potrzebie ofiarności i bezinteresowności wobec
drugiego człowieka. Okazywania dobroci bez oczekiwania na nagrodę. To dobry czas kiedy
cała nasza wspólnota ogniskowa może przebywać razem i cieszyć się największym darem,
obecnością drugiego człowieka.
W naszym ognisku kładziemy duży nacisk na bezpieczeństwo oraz edukację związana z
bezpieczeństwem naszych wychowanków. W ramach edukacji w tym kierunku uczniowie klas 1-4
wraz z wychowawcami 5 grudnia w czwartek wzięli udział w spotkaniu z przedstawicielem Policji .
celem spotkania było przypomnienie zasad bezpieczeństwa w szkole, ognisku i poza tymi instytucjami
. policjant rozmawiał z dziećmi o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
podkreślał ważną rolę elementów odblaskowych, które każdy uczeń powinien posiadać. Przypomniał
również zasady jakie należy stosować w kontaktach z obcymi. Na zakończenie uczniowie zadawali
pytania dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym i dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Jako
wychowawcy ufamy, że to spotkanie oraz treści przekazane pozostaną długo w pamięci dzieci, które
będą starały się je stosować w codziennym życiu.
W tygodniu 12-15 listopada w naszej placówce skupiliśmy się na poznaniu właściwości
powietrza. Aby móc je najlepiej zrozumieć wykorzystaliśmy metodę eksperymentu badawczego.
Dzięki niej wzbudziliśmy zainteresowania dzieci otaczającym światem, uświadomiliśmy im fakt
istnienia powietrza jako składnika życia na Ziemi, kształciliśmy postawę badawczą oraz umiejętność
stawiania hipotez i wyciągania wniosków a także rozwijaliśmy funkcje informacyjną języka poprzez
wyjaśnianie i formułowanie wniosków oraz funkcji ekspresyjnej poprzez wytwarzanie pomysłów.
Podczas zajęć staraliśmy się sprawdzić i odpowiedzieć na pytania takie jak:
Czy ludzie potrzebują powietrza?
Czy można zobaczyć powietrze?
Gdzie ukrywa się powietrze?
Czy możemy je poczuć?
Jak ono pachnie?
Czy je słychać?
Czy ogień potrzebuje powietrza, aby płonąć?
Nie zabrakło też zabawy z powietrzem podczas której dzieci starały się utrzymać kolorowe piórko z
dala od podłogi.
W części plastycznej zajęć wykorzystaliśmy powietrze do namalowania kolorowego obrazu
przedstawiającego "Stworka - potworka" z rozdmuchanej plamy z farby.
Dzięki tym zajęciom wychowankowie poznali znaczenie powietrza dla życia na Ziemi,
rozbudzili swoje zainteresowania poprzez doświadczenia, wypowiadali się całymi zdaniami, wyrażając
swoje spostrzeżenia na temat właściwości powietrza oraz wyciągali logiczne wnioski z
przeprowadzonych prób badawczych.